Zahradničením k (duševnímu) zdraví

Minulý rok byl pro většinu z nás v mnoha ohledech náročný.  Avšak pozitivní na této situaci bylo, že mnozí z nás svoji nahromaděnou energii věnovali zahradě. Pobyt na zahradě má pro naše zdraví přímo terapeutické účinky.

Nyní nás čeká další náročný rok. Z části si umíme představit jak se bude situace vyvíjet. Částečně je však pro nás budoucnost neznámá. Je důležité si uvědomit, že náš život se bude ubírat takovým směrem, jakým my vykročíme.

Duševní zdraví je základem i pro zdraví fyzické. My jsem se v tomto článku inspirovali u našich kolegů z Velké Británie, zahradnické a krajinářské velmoci. Velkou popularitu zde v posledních letech získává projekt Life at No.27 (odkaz pro zvídavé a angličtiny znalé). Zakladatelka a motor tohoto projektu - Annabelle Padwicková, je propagátorkou zahradničení pro udržení duševní pohody a zahradničení jako terapie. Cílem těchto terapií je především ukázat, že prací na zahradě můžeme změnit svůj život. Annabelle je vyhledávanou specialistkou a její terapeutické metody mají prokázaný pozitivní vliv na děti i dospělé při budování sebevědomí, odolnosti, ale i při získávání nových přátel i dovedností.

Podle Annabelle jsou

rostliny úžasnými učiteli i léčiteli. Jakýkoliv výlet do přírody mezi rostliny a zvířata je pro naše zdraví přínosný. To jistě může za poslední rok potvrdit většina z nás, kterých se dotklo nařízení o home office, zavřených školách a dalších opatřeních.

Čím vám může pobyt venku a práce na zahradě zlepšit náladu? Zasetí semínek vás učí nejen určité disciplíně, ale i lásce a péči o ně. Když dáte semínku vodu, živiny, slunce, trpělivost, klid a lásku, uvidíte, co se stane. Zažíváte pocity radosti a něhy s každou vyklíčenou rostlinkou. A jak roste, kvete a postupně začíná dávat plody (vaší péče), tak i narůstá vaše uspokojení z dobře vykonané práce. Rostliny a lidé mají mnoho společného. I přes námitky, že lidské emoce jsou mnohem komplikovanější, po zkušenostech s mými rostlinami si myslím, že tam až takový rozdíl není.

Samozřejmě že zahradničení nemusí jít vždy podle plánu. Někdy se nevydaří slunečnice, jindy růže nebo rajčata. Proto se snažím učit zahradničení děti i dospělé pomocí her a diskusí, aby pochopili provázanost procesů. Pěstování vlastních potravin bezpečně učí trpělivosti a odolnosti. Když rostlina ze semínka nevzejde nebo později uhyne, můžeme se pokusit odhalit chybu a pokusit se vypěstovat ji znovu. Pokud jsme v bezpečí domova nebo jiného nekonfliktního prostředí, můžeme si dovolit dělat chyby bez tlaku a strachu ze selhání. A o to snáze se z nich pak můžeme poučit.

Tipy pro udržení duševní pohody

1. Péče o sebe sama

Někdy je dobré si připomenout, jak se starat nejen o sebe, ale i o své okolí. Pak zkuste zasít semínko nebo zasadit cibulku. To samé co potřebuje semínko, potřebujete i vy. Živiny, vodu, trpělivost, lásku, sluneční svit, vzduch, odpočinek a prostor. Jen tak můžete rozložit své kořeny a cítit se v bezpečí. Myslíte, že existují ještě nějaké podobnosti?

2. Čas pro sebe

Lidská povaha není zvyklá na neustálý chaos, nejistotu, očekávání a tlak, kterým jsme vystaveni právě nyní. Abychom tuto dobu zvládli nejen fyzicky, ale i psychicky, musíme najít způsob, jak o sebe pečovat. Může to být procházka na zahradu, čas strávený o samotě v koupelně s pěknou hudbou, knížkou nebo sledování filmu. Každý potřebuje chvilku klidu jen sám se sebou.

Rostliny jsou úžasné, neboť většina procesů při zahradničení je jasně vymezených a umožňuje soustředění se na konkrétní činnosti. Obyčejné pletí tak můžete využít k vyčištění hlavy, odbourání stresu a tím se zbavit negativních myšlenek i pocitů. Zároveň umožní vytvořit si prostor pro myšlenky nové, zdravější, jasnější - stejně jako potřebují prostor rostliny.

3. Rozvoj sebedůvěry

Kvůli zvýšení sebedůvěry není třeba předělávat celou zahradu. Můžete začít jednoduše, osázením jednoho květináče, vyvýšeného záhonu nebo truhlíku. S růstem rostlin poroste i vaše sebevědomí. Začněte raději s málem, ale vyhraďte si na to dostatek času. Postupně se tak připravujte na složitější a náročnější úkony. Jakmile získáte jistotu v základních činnostech, snadno se budete přesouvat k náročnějším věcem a vše budete zvládat rychleji. A když se dostanete do úzkých, nezapomeňte, že zahradníci velmi rádi  sdílejí své vědomosti a zkušenosti. Proto se nebojte a požádejte o pomoc v blízkém zahradnictví, u souseda, nebo na internetu. Pomůže vám to rozvíjet mezilidské vztahy a sami budete překvapení, jak snadno vám to zlepší náladu a duševní svěžest.

4. Buďte aktivní

Kdo by nechtěl mít lepší fyzičku. Dobrá fyzická kondice nám pomáhá k lepšímu zdraví. A právě zahradničení rozpohybuje vaše tělo vlastním tempem, zrychlí se metabolismus, zvýší se srdeční rytmus. Je to levnější než posilovna, přizpůsobí se vaším možnostem i stylu a odměna zde je několikanásobná. Pokud je pro vás již náročné nebo nemožné pracovat na úrovni země, pořiďte si vyvýšené záhony! Dají se snadno obsluhovat v sedě z jejich okraje. Ruce, ramena i břišní svaly pracují a rostliny rostou. A o to jde!

5. Jezte zdravěji

Ten pocit, kdy chodíte mezi vyvýšenými záhony a květináči plnými zeleniny, uždibujete tu hrášek, tu rajče, a rozplýváte se nad úžasnou chutí a vůní čerstvé domácí zeleniny, je nenahraditelný. Pěstování a uskladnění vlastní zeleniny i ovoce oddaluje dobu zimních a většinou i těžkých jídel. Samozřejmě že toto období v roce nastane, ale díky vlastnoručně vypěstovaným produktům se může výrazně zkrátit. A navíc, pochopení procesu pěstování vlastní zeleniny a ovoce nám usnadňuje správné porozumění jídlu jako takovému, a inspiruje vás k lepšímu a zdravějšímu vaření.

Pokud po přečtení těchto tipů máte neustálé nutkání něco začít pěstovat, začít zahradničit, nebo jen nějak využít zahradu, podívejte se na náš blog nebo web a nechte se inspirovat krásnými a lehce sestavitelnými vyvýšenými záhony, truhlíky a dalším zahradním nábytkem.